Svaren!

PERSONLIGT:

Vad ska du välja till gymnasiet?
Svar: Jag har funderat på detta otroligt länge nu, och det blir nog media. Jag vet inget annat än fotograf jag vill bli och jag känner att jag kommer trivas bra med något praktiskt och det jag älskar mest, det får man göra i skolan!

Beskriv dig själv med 3 ord.
Svar: Envis, omtänksam & tankspridd. Det var otroligt svårt, men det är ändå tre ganska beskrivande ord som jag ändå tycker själv.

Vilken superkraft skulle du vilja ha?
Svar: Haha, jag har ofta tänkt att jag skulle kunna vara osynlig. Då kan man göra så himla mycket! - Till exempel:
- gå på ett plan eller liknande utan att behöva visa varken pass eller betala pengar.
- stjäla saker (hehe, min evil-side kommer fram..)
- smygkika/lyssna på andra personer man inte vill ska märka en.
Ja, det är ju bara några av de bra saker som faktiskt finns med osynlighet. Sen hade det varit riktigt fräckt att kunna resa i tiden också! Är lite nyfiken på hur de hade det förr i tiden, haha.

När är du som lyckligast?
Svar: När jag är med mina vänner och familj, när jag har det allmänt mysigt med någon eller bara känner ro och när det precis har blivit sommarlov och man känner sig fri!

Vill du uppnå något speciellt med ditt liv?
Svar: Mitt mål är ju att bli fotograf, och det ska jag verkligen kämpa för! Sedan att ha en lycklig familj som jag verkligen älskar. Om det går i uppfyllelse är jag helnöjd.

Hur kan du vara så fin hela tiden?
Svar: Så gullig du är! Tack så hemskt mycket, men jag själv tycker inte att jag är direkt fin faktiskt. Har fruktansvärt dåligt självförtroende, men det ska byggas under årets gång. Men tack igen! Det värmer!

Vad har du för känslor för Skåningen?
(Hahaha, kul Sabiha!) Svar: Nej, men eftersom jag ändå bara träffat honom en gång (dock "känt" honom i 4 år) så vet jag inte riktigt hur jag ska besvara frågan. Men han är otroligt snäll, underbar på alla sätt och allt. Så om jag ska vara ärlig; om han inte hade bott i Skåne hade jag nog känt annorlunda. Men han är ju ändå den bästa ynkliga clumpen i världen!

Favoritaffär?
Svar: Oj... Beror på vad det gäller, men antar att det gäller kläder ändå. Då måste det nog bli H&M eller Monki. Tyckte om Gina otroligt mycket innan, men de bara massproducerar sina produkter och alla går sedan runt med samma slags kläder som man tröttnar på mindre än en månad, men självklart hittar jag fina plagg där ibland också!

Favoritsmycke?
Svar: Det kan inte bli svårt! Det måste vara min Efva Attling ring eller mitt Thomas Sabo armband. Det är ju inte så lätt att tröttna på eftersom man kan lägga till/ta bort berlocker!

Tycker du att du är snygg?
Det tycker jag!

Svar: Jag blir verkligen glad utav sådana här kommentarer, TACK snälla! Men samma svar som här över; jag har otroligt dåligt självförtroende, men såklart att jag kan tycka att jag ser bättre ut några dagar och så, men inget jag går runt och tänker på, eller ja, du förstår, haha!

Har du någon favoritbok?
Svar: Hm.. Jag har läst många böcker, och det ändras nästan hit och dit hela tiden. Men den som har varit med i många år är nog ändå "I taket lyser stjärnorna" av Johanna Tydell. Sen även "Oktober" av Cannie Möller som jag precis läst slut. Jag vill ju snart kunna läsa Twilight-böckerna också. Men jag orkar aldrig köpa böcker, och de finns inte på biblioteket i skolan, så får väl se hur det blir med den saken, haha.

Vad heter du i mellannamn?
Svar: Jag heter Maria & Helena.

Favoritlåt?
Svar: Det är också en sak som varierar så klart. Men den som har hängt med i många år nu (sedan 6:an) är ändå Kent - 747. Och nu är det även Melissa Horn - En famn för mig och många andra superbra låtar med henne, som Falla Fritt är också en favorit!

Favoritfärg?
Svar: Har ofta gillat grönt riktigt mycket, men på senaste tiden har jag börjat gilla lila väldigt mycket. Det är en mörk och väldigt dyster färg egentligen, men ändå så färgglad och härlig!

Lyckonummer?
Svar: Av någon anledning är det 2, 6 och 8. Bara jämna nummer också, haha.

Hur många kuddar sover du med?
Svar: Har tre i sängen, men sover ju liksom bara på en. Men man måste ha tre för att få det där "fluffet" haha!


FOTOGRAFERINGEN/REDIGERING/BLOGGEN:

Har du något bra tips på någon bildsida där man kan göra collage och redigera bilder?
Som INTE kostar pengar...
Svar: När inte jag har Photoshop och vill redigera lite kontrast med mera, så brukar jag använda mig av http://picnik.com. Lätt att använda och finns mycket faktiskt.

Redigerar du dina bilder innan du lägger ut dom, (färger osv..)?
Svar: Ja, det gör jag. (fast inte om jag inte har tillgång till redigeringsprogram eller liknande) Jag tycker att om man lägger ut en bild där man redigerat kontrast/färg och ljus en aning, så gör det inte så mycket för att själva bilden ska se annorlunda ut, men det ger en större effekt och man "ser" bilden mycket bättre. Sen kanske är det någon stolpe eller annat smått som man inte vill ha i bilden som man anser inte gör så mycket om man tar bort, så händer det klart att jag plockar bort det också.

Hur fick du ditt fotointresse?
Svar: Det var en höstdag när jag gick i femman (2005) som jag och min vän, Sofia cyklade runt lite här i byn, och så såg vi ett otroligt vackert och stort lönnträd med fina färger i sig. Sofia var nog lite mer intresserad och kunde mer än jag, så hon tyckte att vi skulle cykla hem, hämta kameran fort och sedan cykla tillbaka för att fånga den fina solnedgången och trädet på kort. Så vi gjorde det och det var då mitt fotointresse väcktes till liv... - Att faktiskt kunna skapa en bild utifrån ens egna tankar och värderingar.

Hur länge har du fotat seriöst?
Svar: Det måste ha varit slutet av 2007!

Vad inspirerar dig till att fota?
Svar: Det är allt. Jag inspireras av många saker varje dag! Kan se ett fotografi i någon tidning, på nätet eller liknande. Men sedan kan jag även inspireras av bara naturen eller kanske någon blomma och jag ser något, vilket gör att jag gärna fotograferar det och försöker mig på olika metoder för att få den bästa bilden. Eller ja, om jag har förstått frågan rätt nu? Hehe..

Vilken kamera har du?
Svar: Du kan hitta en genväg till min utrustning i menyn, men det är min kära NIKON D90 som jag använder!

Hur kan du vara så duktig på fota?!
Svar: Det var riktigt kul att höra! Tack så hemskt mycket för komplimangen. Men jag vill utvecklas hela tiden och försöka mig på svårare utmaningar ofta. Har läst mycket fototips och tidningar om detta, men jag har lärt mig mycket själv genom min nyfikenhet och bara provat mig fram och till slut får jag ofta det resultat jag vill. På så sätt blir det lättare till nästa gång jag ska fota kanske samma motiv, och då kanske jag lägger till något som gör att bilden blir bättre och bättre. Sen har det handlat mycket om kamera för min del. Så nu känner jag att utvecklingen kommer gå fortare och att jag kommer klara mig länge på den kamera jag har nu, vilket underlättar en hel del!

Hur länge har du fotat och när började du med det?
Svar: Mitt intresse startade 2005, men jag tror inte att jag direkt förstod hur kul det var förrän 2006 någon gång.

Vad gillar du mest att fota/Vad tycker du är roligast?
Svar: Innan jag fick min systemkamera måste jag nog säga att det var macro. Nu när jag inte har något macro-objektiv (har dock mina close-up filter i för sig) Men nu lutar det mer åt porträtt nästan. Det är otroligt kul att kolla efter det rätta ljuset, försöka mixtra med olika vinklar och man kan säga till personen hur den ska vara. Men jag tycker även om macro väldigt mycket och ja, naturen i sin helhet, som blommor och blad. Haha. upp, men kort: porträtt, macro och natur.

Hur många unika besökare har du?
Svar: Det går uppåt hela tiden, men ungefär 150 per dag. Men jag hoppas på att detta kommer utvecklas och i slutet av året vill jag gärna uppnå 1000.

Varför började du blogga?
Svar: Jadu.. Jag var ganska tidig med det, nämligen 2 år sedan i början av februari, och jag tyckte att en personlig blogg verkade roligt. Att på något sätt kunna ha en egen hemsida och skriva vad man känner för, som den som vill kan läsa. Sen visste jag inte att det skulle utvecklas så mycket. Kanske skulle jag tröttna, men nej.. Nu fyller snart min blogg två år! Lite kul faktiskt.


Jag tyckte det var himla kul att svara på dessa frågor och jag uppskattar verkligen alla som tog sin tid att fråga en fråga. - Antingen av egen nyfikenhet eller för att ni inte skulle tycka synd om mig när jag skulle sitta här utan frågor.. Haha. Så tack alla fina läsare!
Evelina F O T O

Jätte fin blogg du har!



Var gärna med i min veckans blogg tävling! :D

2010-01-13 | 07:21:07
http://evelinasigetty.blogg.se/
fannyninas

Så lite så!:)

Det är alltid roligt att läsa svaren på frågestundar :)

2010-01-13 | 16:17:18
http://fannyninas.blogg.se/
Sabiha&Sofia

Hihihi, (a)

Och fortfarande, vill du låna twilight? :D Fast aa på svenska ;)

2010-01-13 | 19:24:04
http://sabihaochsofia.blogg.se/
Sofia

Åh jennifer min älskling, jag fick mia törnbloms bok "Du äger!" i julklapp, som är ju om att bygga upp självkänslan och så, och så långt jag har läst är den jättebra! Du kan gärna låna den av mig när jag är klar? :) <3

2010-01-13 | 21:27:33
http://sabihaochsofia.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar:




JENNIFER KIVINEN
- 17årig fotogalen tjej som älskar att stå bakom kameran.
Jag älskar att fånga ögonblicket och få oförglömliga minnen på bild.Kameran hänger oftast runt halsen och jag älskar nya utmaningar!

Kontakt: [email protected]

Sidan ses bäst i Internet Explorer